Postępowanie likwidacyjne krok po kroku
1. Zgłoszenie powstałej szkody komunikacyjnej
Powstałą szkodę komunikacyjną powinno się zgłosić w zakładzie ubezpieczeniowym możliwie jak najszybciej po wypadku lub kolizji drogowej. Termin zgłoszenia szkody komunikacyjnej zwyczajowo jest określony w Ogólnych Warunkach Ubezpieczenia (OWU), a jego przekroczenie może skutkować brakiem lub odmową wypłaty odszkodowania przez ubezpieczyciela.
2. Udowodnienie powstania szkody
Zgłaszając powypadkowej lub pokolizyjne roszczenie odszkodowawcze w każdym przypadku należy przedstawić ubezpieczycielowi wszelkie istniejące dowody dotyczące zarówno okoliczności powstania szkody, jak i jej wartości. Każdy fakt podany w zgłoszeniu szkody komunikacyjnej powinien być udokumentowany.
3. Termin wypłaty odszkodowania powypadkowego
Ubezpieczyciel zwyczajowo posiada określony termin przeprowadzenia i zakończenia postępowania likwidacyjnego oraz wypłaty należnego odszkodowania. Termin ten z reguły zawsze podawany jest w Ogólnych Warunkach Ubezpieczenia i najczęściej (choć nie zawsze) i wynosi 30 dni liczonych od daty zgłoszenia zaistniałej szkody komunikacyjnej. Termin może być także dłuższy (np. w przypadku szkód międzynarodowych) i może wynosić nawet 90 dni.
4. Uczestnictwo poszkodowanego w postępowaniu likwidacyjnym
Na każdym etapie postępowania likwidacyjnego poszkodowany ma prawo wglądu do akt sprawy i dokonywania ewentualnych odpisów dokumentów. W przypadku, kiedy osoba poszkodowana nie zgadza się np. z wyceną szkody lub innym merytorycznym rozstrzygnięciem, jakiego dokonało towarzystwo ubezpieczeniowe, może dokonać powołania tzw. kontropinii niezależnego rzeczoznawcy. Regułą jest jednak, że poszkodowany robi to na własne ryzyko i na swój koszt. Zakład ubezpieczeń może choć nie ma obowiązku uwzględnić kontropinii.
5. Wypłata odszkodowania powypadkowego dla osoby poszkodowanej
Ubezpieczyciel (Towarzystwo Ubezpieczeniowe) ma obowiązek i powinno w określonym terminie przeprowadzić oraz zakończyć postępowanie likwidacyjne i wypłacić należne odszkodowanie. Każdorazowe stanowisko ubezpieczyciela powinno zostać wydane w formie pisemnej i zawierać pouczenie o ewentualnej drodze odwoławczej, z której ma prawo skorzystać poszkodowany. Jeżeli osoba poszkodowana nie zgadza się z ustaleniami zawartymi w decyzji zakładu ubezpieczeniowego, powinien (choć nie jest to obowiązkowe) skorzystać z możliwości odwołania się do jednostki nadrzędnej zanim skieruje swoje roszczenia odszkodowawcze na drogę ewentualnego postępowania prawno-sądowego.