
Likwidacja szkody z OC sprawcy w Niemczech czy lepiej z swego AC w Polsce – czy warto?
Matematyka nie kłamie. Tu gdzie mamy do czynienia z matką nauk ścisłych nie może być mowy o interpretacji przepisów lub własnej wizji co poeta miał na myśli. Nie dla wszystkich jednak 2+2 równe jest cztery, co udowadniają niezależni rzeczoznawcy samochodowi Stowarzyszenia MOTOEXPERT. Gdzie nie wiadomo o co chodzi, wiadomo , że chodzi o pieniądze.
Dzisiejsze starcie to likwidacja niezawinionej szkody komunikacyjnej powstałej na terenie Niemiec z OC sprawcy vs z wykorzystaniem własnego AC i regresem ubezpieczeniowym.
W udziale: Towarzystwo ubezpieczeniowe sprawcy wypadku, Towarzystwo ubezpieczeniowe poszkodowanego, Broker ubezpieczeniowy, Poszkodowany/ Leasingodawca, Stowarzyszenie Międzynarodowych Rzeczoznawców Techniki Samochodowej MOTOEXPERT .
Zdarzenie na autostradzie A4 w Niemczech . W naczepą polskiego kierowcy z dużą prędkością wjeżdża niemiecki TIR. Sprawca zdarzenia nie dostosował prędkości do panujących warunków drogowych. Kierowca zasnął lub nie w porę zauważy stojące w korku pojazdy. Co dokładnie się stało, jest przedmiotem dochodzenia za względu na śmierć jaką poniósł na miejscu sprawca zdarzenia.
Pojazd polskiego kierowcy został przesunięty o dobre kilka metrów uderzając w pojazd poprzedzający, a ten w następny. Znany Państwu efekt domina.
Na miejsce wypadku wezwane zostały służby porządkowe. Wypadek drogowy– zdarzenie w ruchu drogowym, gdzie jeden lub więcej uczestników ruchu drogowego bierze udział w zdarzeniu, w wyniku którego uczestnik ruchu drogowego został ranny lub doszło do jego śmierci.
Policja, na miejscu stwierdziła po czyjej stronie leży wina. Uszkodzone pojazdy zostały odholowane na parking pomocy drogowej, a miejsce zdarzenia uprzątnięte.
Jak z późniejszych dokumentów wynika, akcja ratunkowa wraz ze sprzątnięciem miejsca zdarzenia to kwota w wysokości 27.482 Euro.
Poszkodowany przewiózł pojazd wraz z naczepą na własny koszt do Polski.
Tu rozpoczął procedurę likwidacji szkody komunikacyjnej.
Broker ubezpieczeniowy – to według aktualnie obowiązujących przepisów prawnych osoba prawna lub fizyczna, która po uzyskaniu zezwolenia ze strony Komisji Nadzoru Finansowego oraz wpisaniu na listę brokerów wykonuje czynności brokerskie. Broker ubezpieczeniowy jest po części pośrednikiem ubezpieczeniowym, jak i również dystrybutorem ubezpieczeń. Działa on na rzecz zarówno klienta (osoby poszukującej ubezpieczenia), jak i towarzystwa ubezpieczeniowego (sprzedaż ubezpieczeń). Innymi słowy broker ubezpieczeniowy jest odpowiedzialny zarówno przed klientem, jak i firmą, którą reprezentuje. Odpowiedzialność polega na konieczności wykonania rzetelnej analizy potrzeb klienta oraz prezentacji oferty firmy ubezpieczeniowej.
Poszkodowany zwrócił się do swojego Brokera , a ten zalecił mu likwidację szkody z własnego AC na warunkach polskich z możliwością regresu do ubezpieczyciela sprawcy.
Poszkodowany pojazd, to pięciomiesięczny ciągnik marki DAF będący w Leasingu na okres pięciu lat.
Standardowa procedura, Towarzystwo ubezpieczeniowe wysłało własnego likwidatora szkód, który wycenił koszt naprawy na kwotę wg AC 89.452 Euro/Brutto (po przeliczeniu z PLN na Euro)
W/g umowy AC jaką zawartą miał poszkodowany z Towarzystwem ubezpieczeniowym kwota szkody przekroczyła 70% wartości pojazdu i uznana została za szkodę całkowitą.
W okresie Leasingowania, użytkownik pojazdu zobowiązany jest do stosowania wszelkich wytycznych zawartych w umowie. Ta nie ograniczała mu możliwości skorzystania z innej metody zlikwidowania powstałej szkody.
Klient odstąpił od likwidacji szkody z AC, jaką zalecił mu broker ubezpieczeniowy i skorzystał dzięki Stowarzyszeniu MOTOEXPERT z bezpośredniego dochodzenia się odszkodowania z OC sprawcy wypadku.
Rzeczoznawca SMRTS MOTOEXPERT wykonał niezależną precyzyjną opinię techniczną na niemieckich warunkach. Czyli warunkach i prawach miejsca zdarzenia.
Na niemieckich warunkach szkoda do 130% wartości pojazdu nie stanowi szkody całkowitej.
W/g opinii technicznej sporządzonej przez rzeczoznawcę SMRTS MOTOEXPERT wartość szkody nie przekroczyła 130 % wartości pojazdu.
Pojazd został odstawiony do ASO i tam poddany został naprawie.
Spadek wartości rynkowej pojazdu wg opinii technicznej wynosiła 6.000 Euro
Rynkowa wartość pojazdu przed szkodą wyceniona została na kwotę 132.000 Euro/Brutto
Koszt naprawy 122.478 Euro/Brutto
Technologiczny czas naprawy – 21 dni
Klient odebrał naprawiony pojazd.
Wszelkie dodatkowe koszta towarzyszące szkodzie jak:
- niezależna, niemiecka opinia techniczna,
- koszt adwokata reprezentującego poszkodowanego
- koszt wynajęcia pojazdu zastępczego na czas likwidacji szkody,
- odszkodowanie za utratę zdrowia i doznanie bólu przez kierowcę
- koszty holowania
- inne
Zostały zapłacone przez Towarzystwo ubezpieczeniowe sprawcy:
Zestawienie:
wartość pojazdu wg AC w przeliczeniu to 104.000 Euro/Brutto
wartość pojazdu wg SMRTS MOTOEXPERT to 132.000 Euro/Brutto
wartość pozostałości po wypadku wg AC 37.000 Euro/Brutto
wartość pozostałości wg |SMRTS MOTOEXPERT 12.211 Euro/Brutto
wartość kosztów naprawy wg AC 89.452 Euro/Brutto
wartość kosztów naprawy wg SMRTS MOTOEXPERT 155.175 Euro/Brutto
W konkretnym przypadku możliwość naprawiania pojazdu do kwoty 171.600 Euro/Brutto, co stanowi 130 % wartości pojazdu.
Ekonomicznie uzasadniona i przedstawiona korzyść dla poszkodowanego przy likwidacji niezawinionej szkody komunikacyjnej korzystając z usług Stowarzyszenia Międzynarodowych Rzeczoznawców Samochodowych MOTOEXPERT.
Stowarzyszenie MOTOEXPERT z siedzibą w Kielcach jest organizacją pozarządową, która zrzesza w swych szeregach grono wykwalifikowanych rzeczoznawców samochodowych, biegłych sądowych, ekspertów techniki samochodowej, adwokatów, którzy wykonują niezależne usługi rzeczoznawcze, prawne w zdarzeniach drogowych na terenie Polski, Niemczech, Austrii, Szwajcarii i wielu krajach Unii Europejskiej.
Skorzystanie z oferty Stowarzyszenia MOTOEXPERT może pomóc Państwu w uniknięciu wielu problemów związanych z likwidacją zagranicznych szkód powypadkowych. Przyśpieszy proces likwidacji szkód komunikacyjnych. Przyśpieszy uzyskanie pełnego odszkodowania.