Naprawa pojazdu do 130% wartości samochodu sprzed wypadku – Wypadek w Niemczech
Wypadek komunikacyjny to nie tylko duży stres oraz ryzyko urazów, ale również konieczność zadbania o to, by móc ponownie poruszać się sprawnym pojazdem. Niestety, naprawa po wypadku – zwłaszcza w przypadku kolizji, która doprowadziła do znaczących uszkodzeń – może wiązać się z dużym wydatkiem. Strona poszkodowana w wypadku powinna wystąpić do firmy ubezpieczeniowej sprawcy z wnioskiem o pokrycie kosztów naprawy. Jak to zrobić i co warto wiedzieć w tym temacie?
Każdy kraj to inne reguły
Dokładny sposób postępowania, a także wysokość środków, jakie można uzyskać na naprawę samochodu to kwestie uzależnione od kraju, w którym miał miejsce wypadek. Jako że Niemcy to kraj sąsiadujący z Polską i wielu naszych rodaków wyjeżdża tam w celach zarobkowych i nie tylko, warto wiedzieć, że jeśli wypadek miał miejsce na terenie, to możemy ubiegać się o zwrot kosztów naprawy nawet do 130% wartości sprzed wypadku!
Dlaczego wprowadzono takie rozwiązanie?
Likwidacja szkody niejednokrotnie kosztuje więcej niż wynosi wartość pojazdu. Jednocześnie, jeśli kierowca wie, że pojazd był zadbany i wart więcej niż wskazują szacunki rynkowe – kwestią oczywistą wydaje się być to, że chce on móc dalej korzystać ze sprawnego pojazdu.
Jest to podstawowa przyczyna, dla której wprowadzono możliwość skorzystania albo ze szkody całkowitej i oddać pojazd do kasacji lub naprawić pojazd, odzyskując do 130% jego wartości rynkowej. Środki są wypłacane przez ubezpieczyciela kierowcy winnego wypadkowi. Dzięki takiemu rozwiązaniu, poszkodowany kierowca nie zostaje bez pojazdu i nie musi poszukiwać nowego auta.
Naprawa pojazdu do 130 procent wartości – kiedy można z niej skorzystać?
Możliwe scenariusze likwidacji szkody
Jak już wspominaliśmy, likwidacja szkody może odbyć się na dwa sposoby:
- poprzez rozliczenie szkody całkowitej – to sytuacja, w której pojazd jest oddawany do kasacji, a kierowca odstępuje od zamiaru jego naprawy;
- naprawa pojazdu do 130% jego wartości – zgodnie z prawem niemieckim możemy także wystąpić o odzyskanie kwoty do 130% wartości pojazdu i naprawić go. Ta opcja nie jest preferowana przez ubezpieczycieli, a co za tym idzie – zawsze próbują oni rozliczyć szkodę jako całkowitą. Warto jednak pamiętać o swoich uprawnienia i – jeśli chcemy dalej korzystać z tego auta – po prostu zgłosić wniosek o naprawę pojazdu do 130% wartości.
Jak obliczyć kwotę naprawy w najprostszym przypadku?

Przykład 1:
Jeśli wartość pojazdu sprzed wypadku wynosiła 10 000,00 EUR, a koszty naprawy do 130% określone przez warsztat wyniosły 12 000,00 EUR – towarzystwo ubezpieczeniowe sprawcy kolizji czy też wypadku musi wypłacić kwotę szkody w wysokości 12.000,00 EUR. W tym przypadku 130% wartości wynosiłoby 13 000 EUR, jednak kwota naprawy nie wyniosła tyle.
Przykład 2:
Jeśli wartość rynkowa pojazdu sprzed wypadku wynosiła 50. 000,00 EUR, a całkowite koszty naprawy do 130% – 64.000,00 EUR, to towarzystwo ubezpieczeniowe sprawcy wypadku musi wypłacić kwotę szkody w wysokości 64.000,00 EUR.
W obydwu przypadkach naprawa po wypadku kosztowała nieco mniej niż 130%, co oznacza że ubezpieczyciel sprawcy zdarzenia musi pokryć całość kosztów. Warto jednak pamiętać, że towarzystwa ubezpieczeniowe niekiedy próbują zaniżać wartość rynkową pojazdu tak, by kwota 130% wartości była niższa. W niektórych sytuacjach dochodzi również do prób dyskredytowania opinii wystawianych przez niezależnych rzeczoznawców motoryzacyjnych. Tego typu sytuacje mogą wymagać skorzystania ze wsparcia specjalistów, którzy zajmują się rozliczaniem ubezpieczeń.
Szkoda całkowita – jak jest obliczana?
Wiele zależy od konkretnej sytuacji, jednak niestety bardzo często towarzystwa ubezpieczeniowe próbują wypłacić nieco niższą kwotę ubezpieczenia, tak jak w poniższym przykładzie.
Jeśli wartość pojazdu sprzed wypadku wynosiła 50.000 EUR, koszt naprawy według opinii rzeczoznawcy 35.000 EUR, to wartość pozostałości pojazdu to 25.000,00 EUR. W takiej sytuacji kwota wypłaconej szkody to 25.000 EUR. Co za tym idzie, na podstawie szkody całkowitej ubezpieczyciel generuje oszczędności w wysokości co najmniej 10.000 EUR, a poszkodowany traci te środki.
Kto decyduje o miejscu i sposobie naprawy?
Kolejną kwestią, na którą warto zwrócić uwagę jest to, że to nie ubezpieczyciel, ale właściciel pojazdu decyduje zarówno o miejscu, jak i sposobie naprawy! Co za tym idzie, nie musimy korzystać z najtańszych części czy usług nieznanego nam zakładu, który zgodził się wykonać prace w niższej cenie niż warsztat, z którego usług zawsze korzystamy.
Naprawa pojazdu do 130 procent wartości to prawo każdego poszkodowanego w wypadku. Istnieją co prawda pewne ograniczenia, które powstały w orzecznictwie sądowym (np. konieczność korzystania z pojazdu przez minimum 6 miesięcy przed wypadkiem), jednak jest to prawo, które przysługuje większości kierowców.